Leczenie wypadania włosów | Kraków

tel. 505 304 611

Wypadanie włosów z wiekiem jest normalne. Ale kiedy dzieje się to nagle lub bez jasnego wyjaśnienia, może być niepokojące. W niektórych przypadkach przyczyną może być choroba lub stan podstawowy. Jako dermatolog jestem ekspertem w dziedzinie skóry i jej struktur - w tym włosów, więc potrafię dotrzeć do źródła problemu i wdrożyć leczenie.

Każdy z nas traci codziennie od 50 do 300 włosów i nawet tego nie zauważa. Nowe włosy zastępują te utracone, ale bywa, że nie są już tak mocne i grube. Nagłe wypadanie włosów może być niepokojące, zwłaszcza jeśli dzieje się szybko.

lipoliza

Jakie są przyczyny wypadania włosów?

Niektóre rodzaje wypadania włosów są ściśle powiązane z takimi czynnikami, jak problemy z tarczycą, stres, infekcje skóry głowy, genetyka, czy po prostu starzenie się. Zdarza się też, że wypadanie włosów jest tymczasowe (np. po ciąży). Wtedy nie jest potrzebne żadne leczenie, a włosy mogą odrosnąć samoistnie. Leczenie służy temu, aby spowolnić tempo wypadania włosów i spowodować ich odrastanie. Łysienie to termin medyczny określający wypadanie włosów. Mówimy tak, gdy dochodzi do widocznej utraty włosów oraz zaburzeń w strukturze skóry tworzącej włosy, zwanej mieszkiem włosowym. Kiedy wypadają same włosy, a zdrowie, rozmiar i gęstość mieszków włosowych jest zachowana, może to mieć fizyczną lub strukturalną przyczynę jak np. uszkodzenie włosów spowodowane ciągnięciem, zabiegami na włosy lub infekcją. W przypadku uszkodzenia mieszków włosowych, wypadanie włosów jest często związane ze stanami chorobowymi skóry głowy, takimi jak podrażnienie, łuska i blizny.

Wypadanie z powodu starzenia

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety doświadczają wypadania włosów w wyniku starzenia się. Ponad połowa mężczyzn w wieku powyżej 50 lat cierpi na łysienie androgenne, które często charakteryzuje się cofającą się linią włosów lub przerzedzaniem się ich na grzbiecie lub wierzchołku głowy. Kobiety mają tendencję do utrzymywania linii włosów, ale również u nich włosy słabną i rzedną po menopauzie, gdy ustaje ochronny wpływ estrogenów i do głosu dochodzi testosteron.

Wypadanie włosów a schorzenia

Wypadanie włosów może być spowodowane schorzeniami, takimi jak choroba tarczycy, anemia, choroby autoimmunologiczne i niedobory witamin. Chorobą autoimmunologiczną, która atakuje mieszki włosowe, jest łysienie plackowate. Charakteryzuje się szybko rosnącymi okrągłymi plamami całkowitego wypadania włosów. Kolejną przyczyną może być infekcja skóry głowy czy grzybica. Lecząc tę chorobę, często można zatrzymać lub odwrócić wypadanie włosów.

Inne czynniki mogące mieć wpływ na łysienie to:

• choroba lub stres fizyczny, w tym poważny zabieg chirurgiczny, wysoka gorączka, ciężka infekcja i grypa.
  • zmiany hormonalne spowodowane ciążą, porodem i menopauzą.
  • leki lub suplementy, np. stosowane w leczeniu raka, nadciśnienia, depresji, artretyzmu, problemów z sercem, antykoncepcji i wyników sportowych (sterydy anaboliczne). Zbyt dużo suplementów i leków zawierających witaminę A może również powodować wypadanie włosów.
  • diety i złe odżywianie, w tym skrajna utrata masy ciała, niedobór białka i żelaza oraz zaburzenia odżywiania, takie jak anoreksja i bulimia.
  • stres emocjonalny, taki jak śmierć bliskiej osoby lub rozwód.
  • fryzura np. ciasne kucyki lub warkocze; częste używanie produktów do włosów, takich jak farby do włosów, żele, środki prostujące, lakiery do włosów i częste używanie suszarki.

Diagnostyka

Stosując urządzenie Molemate przeprowadzam komputerową analizę skóry głowy i włosów, tzw. trichoskopię. Badanie jest bezbolesne i pozwala na natychmiastową ocenę stanu włosów i skóry głowy.

Metody leczenia wypadania włosów w moim gabinecie w Krakowie

W niektórych przypadkach proste zmiany stylu życia lub zmiana leków mogą pomóc lub zmniejszyć wypadanie włosów. W innych potrzebne są bardziej radykalne działania jak:

• farmakoterapia,
  • mezoterapia,
  • światłolecznictwo LED/laser niskoenergetyczny biostymulujący.